Kirjoittanut: Venla Mantere
Valokuvauksen parissa pyörii kummallakin puolen kameraa sekä ammattilaisia että eritasoisia harrastajia. Tästä johtuen myös odotukset kanssaharrastajan taidoista ja panostuksesta kuvauksiin vaihtelevat jonkin verran. Toiset odottavat ammattimaista panostusta ja työskentelytapaa, toiset taas nauttivat enemmän rennon huolettomasta räpsyttelystä. Ennen yhteistä kuvaushetkeä kannattaakin vaihtaa muutama ajatus aiheeseen liittyen.
Avaan seuraavaksi hieman omia ajatuksiani. Kymmeniä kuvauksia käyneenä voin varmaksi sanoa, etten ole näiden ajatusteni kanssa aivan yksin. Jonkin verran olen myös konsultoinut aiheesta ihania “mallisiskojani”.
Aloitan kertomalla, mitä tuo TFCD-yhteistyö tarkoittaa, ettei kukaan putoa kärryistä jo alkujaan.
TFCD-yhteistyö tarkoittaa, että kumpikaan osapuoli, malli tai kuvaaja, ei saa kuvauksista rahaa, vaan ideana on vaihtaa aikaa kuviin. Tästä tulee tuo kirjainyhdistelmä, TFCD = Time For CD. Nykyaikaisempi nimitys yhteistyölle on TFP = Time For Photos, nykyäänhään kuvia ei yleensä enää toimiteta CD:llä. Silti usein puhutaan edelleenkin nimenomaan TFCD-yhteistöistä. Tällaisen yhteistyön tuloksena syntyneet kuvat ovat molempien osapuolten käytössä ei-kaupallisia tarkoituksia varten. Usein ne päätyvät kummallekin portfolioon. Joskus kuvauksissa voi olla mukana myös samalla periaatteella toimiva kampaaja, meikkaaja tai stailisti.
Koska kuvauksissa raha ei vaihda omistajaa, on tärkeää, että kuvauskokemus on kummallekin mieluisa ja lopputuloksena on kuvia, jotka hyödyttävät molempia. Alkuperäinen idea voi olla kumman tahansa tai ideaa voidaan lähteä kehittelemään yhdessä. Samojen kuvausten aikana voidaan myös toteuttaa useampi idea, esimerkiksi ”yksi sinun – yksi minun” -periaatteella, jos pari haluaa kuvata yhdessä, mutta ideat eivät aivan kohtaa. Tärkeintä on, että molemmat poistuvat tyytyväisinä.
Usein yhteistyöt sujuvat todella hienosti, ja lopputuloksena syntyy loistavia kuvia. Välillä kuitenkin käy ikävästi niin, että työskentelytavat eivät oikein kohtaa ja jompi kumpi, tai molemmat, ovat pettyneitä sekä kuvaustilanteeseen että loppputulokseen. En voi kylliksi korostaa, miten tärkeässä roolissa kommunikaatio on tässäkin harrastuksessa. Aivan alusta ei kuitenkaan tarvitse lähteä. Näissäkin piireissä on olemassa tiettyjä yleistyneitä toimintatapoja, joita voi pitää keskustelun pohjana.
Kun yhteistyön pohjana on TFCD, kuvauksia suunnitellessa kumpikin saa osallistua ideointiin jossain määrin. Molempien pitää innostua ideasta eikä kummankaan tarvitse vain olla toisen käskytettävänä. Toisaalta, useinhan on molemmista jopa toivottavaa, että kumpikin osallistuu tähän, eikä toinen vain piipahda ”valmiiseen pöytään”.
Vaikka palkkaa ei makseta kummallekaan, usein kuvausten toteuttamiseen kuluu jonkin verran rahaa. Kuvauspaikka voi olla maksullinen tai kuvauksiin saatetaan tarvita uusia vaatteita, meikkejä tai rekvisiitta. Lähtökohtana TFCD-yhteistöissä on, että kumpikin hoitaa oman osa-alueensa kulut. Kuvaaja hoitaa kuvauskaluston ja kuvauspaikan. Malli hoitaa itsensä paikalle kuvauskunnossa eli vaatetettuna ja laitettuna. Kuluista voidaan toki sopia myös toisin, mutta siinä kohtaa asiasta tulisi keskustella hyvissä ajoin, mieluusti jo yhteistyökumppania hakiessa. Lähtökohtana on hyvä pitää, että se, jonka idea vaatii kalliita hankitoja, vastaa myös niiden kuluista.
Kun kuvia lisätään omaan portfolioon tai somekanaviin, on yhteistyökumppaneiden nimet kohteliasta mainita. Lisäksi on hyvä pyytää erikseen lupa, jos kuvaa aikoo käyttää jossain muussa tarkoituksessa, kuin mitä alustavasti oli sovittu.
Näiden yllämainittujen asioiden lisäksi meillä malleilla on tietysti myös muita toiveita kuvaajille, jotta kuvaustilanne olisi mahdollisimman mieluinen. Jonkin verran näihinkin odotuksiin vaikuttaa se, tehdäänkö TFCD-yhteistyötä, olemmeko palkallisella keikalla vai olemmeko itse palkanneet kuvaajan.
Näin mallien puolesta kirjoitan, että TFCD-kuvaajalta odotamme seuraava:
- Mikäli sinulla on jokin tarkka visio, kerro siitä selkeästi
Varsinkin mallien ulkonäköön liittyvien vaatimusten esittämisestä saa valitettavasti välillä lokaa niskaan. Valtaosa malleista kuitenkin vaikuttaisi arvostavan sitä, että kuvaaja kuvailee visionsa selkeästi, myös mallin ulkomuodon suhteen. Aina mallin ulkonäöllä ei ole juurikaan merkitystä, ja sekin on tietysti ok. Jos kuitenkin päässäsi on selkeä visio siitä, minkä näköinen, pituinen ja mallinen malli kuvaan kuuluu, älä teetä muilla malleilla turhaa työtä laittamalla heidätkin hakemaan mukaan.
- Jos sinulla on erityistoiveita mallille laittautumisen tai pukeutumisen suhteen, kerro niistä suoraan ja hyvissä ajoin
Jos kuvaajan visioon kuuluu jokin hyvin tietty asu, asuste, kampaus tai meikki, joka mallin olisi hankittava, on tästä hyvä mainita jo mallia hakiessa. Kaikilta malleilta ei löydy maskeeraustaitoja, eivätkä kaikki ole valmiita sijoittamaan kuvauksiin paljoa rahaa.
- Mikäli visiosi on tarkka, osaathan ohjata mallia kohti sitä
Esimerkkikuvia on hyvä vaihdella puolin ja toisin ennen kuvauksia, jotta kummallakin on selkeä ajatus siitä, mitä lähdetään hakemaan. Tällöin kumpikin osaa myös valmistautua etukäteen. Huomioithan kuitenkin, että sinä olet kuvausten aikana se, joka näkee lopputuloksen. Osaathan siis ohjata mallia konkreettisesti ja tarkasti. Mallinohjauksessa on hyvä keskittyä selkeisiin neuvoihin asennon tai ilmeen parantamiseksi, vältä epämääräisiä neuvoja. Fiilistä latistaa myös se, jos osaat vain kertoa olevasi tyytymätön, muttet kuitenkaan antaa mitään neuvoja suorituksen parantamiseksi. - Jos olet kuvaajana aivan aloittelija tai aiot kokeilla tulevissa yhteisissä kuvauksissa jotain sinulle täysin uutta tekniikkaa, kerro siitä rehellisesti
Tämäkään ei välttämättä ole este TFCD-mallin löytämiselle. Yleensä kuitenkin mallille on tärkeää saada työstään palkaksi onnistuneita kuvia, joten on on kohtuulista saada tietää olevansa nyt harjoituskappale. Mielestäni tuollaisessa harjoittelutilanteessa olisi mahdollisuuksien mukaan hyvä ottaa pohjille muutama kuva, joissa kuvaaja tietää onnistuvansa. Näin sessiosta jää kuitenkin kummallekin jotain käteen, vaikka uuden testailut menisivätkin pieleen.
- Ole turvallinen yhteistyökumppani
Tämä pitää sisällään monta asiaa. Ensinnäkin, toimi kuvaajana aina mallia kunnioittaen. Tämän pitäisi heijastua sekä puheestasi että toimintatavoistasi. Mallit eivät tarvitse paapomista, mutta älä kuitenkaan kommentoi loukkaavasti kenenkään työskentelyä tai ulkomuotoa. Pidä kuvat turvassa, äläkä jaa niitä ilman mallin suostumusta. Vaikka tekijänoikeudet kuvista kuuluvat kuvaajalle, pitäisi TFCD-mallilla olla myös sananvaltaa siihen, millaisia kuvia hänestä julkaistaan.
Toiseksi, tunne omat rajasi. Jos alastomuus jännittää sinua, ethän pyydä mallia nude- kuvauksiin. Hoida ensin itsesi sinuiksi asian suhteen. Jos taas tiedät, että sinut ymmärretään usein väärin tai luet itse usein väärin toisen lähettämiä signaaleja, saattaa olla viisasta ottaa joku mukaan kuvauksiin tukemaan sosiaalisen kanssakäymisen kanssa. Mallin on pystyttävä olemaan kuvauksissa rennosti ja keskittymään poseeraamiseen. Läähättävä, hihittelevä tai härskejä ehdotteleva kuvaaja ei sovi.
Muistathan vielä näiden lisäksi pitää huolta mallin hyvinvoinnista ja fyysisestä turvallisuudesta kuvausten aikana. Erityisesti ulkona kuvatessa on mietittävä, kuinka paljon voi toista vaatia sietämään kylmää tai kuumaa. Kuvauspaikan turvallisuus on muutenkin hyvä varmistaa. Mallia ei missään nimessä saa viedä seisomaan liikenteen keskelle tai toiminnassa oleville junaraiteille, vaikka siitä saisi kuinka hyvän kuvan.
Tämän saman listan voi oikeastaan kääntää myös toisin päin kertomaan, mitä koen, että mallin olisi hyvä noudattaa. Myös mallin on hyvä kertoa ideoistaan selkeästi ja mainita etukäteen erityistoiveistaan esimerkiksi kuvauspaikan, kuvauskaluston tai kuvien jälkikäsittelyn suhteen. Myös malli voi olla aloittelija tai toteuttaa uusia kokeiluja TFCD-kuvauksissa, kunhan kertoo tästä kuvaajalle rehellisesti. Ilman muuta myös mallin tulee olla turvallinen yhteistyökumppani. Mallikaan ei saa puhua asiattomia tai loukata, ja malliltakin voidaan mielestäni odottaa, että on kuvauksissa sinut itsensä ja kuvaustilanteen kanssa.
Malleja saatetaan pitää diivoina, mutta emme me sentään mahdottomia vaadi. Sujuva yhteistyö on se tärkein juttu.
Jätä kommentti ja kerro ajatuksesi tekstiin liittyen. Jäikö jotain pois? Oletko jostain eri mieltä? Myös kuvaajien kommentit ovat erittäin tervetulleita.
Mahtavaa viikonloppua!
– Venla
Mr Glamstar tässä taas! Äskeisen loppulauseen pyynnöstä kirjoitan hieman jatkoa Venlan asialliseen tekstiin. TFCD, tulikin jo pääpiirteissään selvitettyä. Kuvaajalla saattaa olla potentiaalisia tuotemalleja tai sitten peräti kohukaunotarainesta. Miten menetellään kun media repii väkisinkin kuvat mallilta kun on niin mehevä lööppi tulollaan?
Itse otin sellaisen kannan, että kuvaaja sekä malli saavat esittää kuvia mediassa TFCD-periaatteella niin kauan kuin kuva liittyy tekijän (siis kuvaajan ja mallin) työn ja taitojen esittelyyn. Mutta kun juorulehti tarjoaa kuvista suurehkon summan “kuuman” aiheen vuoksi, niin miten toimit?
Tässä pitäisi osata neuvotella mallin ja lehden kanssa. Juorulehtien palkkiot voivat olla merkittävän suuria.
Yksi tilanne.
Seiska-lehti oli saanut kuvia, joissa jalkapallotähti Miklu nähtiin nuoren blondin seurassa. Kohujuttu siis. Olin menossa uraansa aloittelevan Henna Kalinaisen kanssa studiolle TFCD-kuvauksiin, kun kilpaileva media iski. Pyysiväät päästä mukaan kuvauksiin ja ottamaan tuoreet kuvat. Henna oli käsittääkseni sopinut jo Seiskan kanssa diilin. Jouduin kahden tulen väliin ja päätin asian niin, että tehkööt Henna sitten kuvilla mitä haluaa, en halunnut suututtaaa sitä kilpailevaa mediaa asettumalla jonkun puolelle. Varmistin sitten vakoojan avulla, että reitti studiolle oli paparazzeista vapaa. Jäin siis rikastumismielessä nuolemaan näppejäni. Kuviani kuitenkin julkaistiin Seiskassa.
Entä mitä kuvia mallille voi antaa? Malli varmaan haluaisi julkisuuteen ihan kaikki ne 800 hänestä sessiossa otettua kuvaa.. 😉 Harva kuvaaja on niin piittaamaton, ettei poistaisi huonoja otoksia. Mutta niitä hyviä kun on amatöörien kyseessä ollen vain pieni osa potista, loput ovat sitä sun tätä.
Tässä on hyvä esimerkki. Jälleen TFCD-kuvaus ajatellen mallin tulevia käyttötarkoituksia. Yleensä media haluaa mainita kuvaajan nimen. Olen käyttänyt muutamaa erlaista nimimerkkiä, joista tässä yhteydessä Mr. Glamstar. Linkeissä on mainittu Mr. Glamstar hyvissä kuvissa ja ilman kuvaajan nimeä eräässä huonossa kuvassa, jota en itse olisi halunnut julkisuuteen. Linkin ensimmäinen kuva ei ole minun ottamani, mutta kaksi viimeistä kylläkin. Tässä on onni ollut myötä, että viimeisen surkean kuvan alla ei ole mainittu kuvaajaa. Vanha sanonta taitaa päteä yhä: “Olet niin hyvä kuvaaja kuin viimeiset kuvasi ovat”.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nama-kauneusleikkaukset-tehtiin-anne-mari-bergille/2997414#gs.8ytczy
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/h-kupin-rinnoilla-mukaan-missikilpailuun/3315672#gs.8yol2f
LikeLike
Kiitos jälleen kommentistasi!
Kiva saada tällainen erilainen näkökulma aiheeseen. Tästä juorulehtien maailmasta ei ole itselläni kokemusta, joten vaikea edes kuvitella, mitä kaikkea lisäpohdintaa kohukaunottarien kuvaaminen tuottaa.
Se onkin välillä sellainen veteen piirretty raja, mikä vielä voidaan laskea TFCD-toiminnaksi. Ei ole yksiselitteistä. Siksi juuri tuo avoin kommunikaatio on niin tärkeää. Kuten sinäkin sanoit, “pitäisi osata neuvotella…”
Itse olen ollut esimerkiksi TFCD-periaatteella kuvassa, joka tuli kuvaajan näyttelyyn. Tästä sovimme, että siinä kohtaa, jos joku haluaa kuvan ostaa, saan mallina siitä myös jotain. Eli joko kumpikaan ei hyödy rahallisesti tai sitten molemmat. Itse kysyn myös kuvaajilta luvan kuvan käyttöön, jos se olisi menossa johonkin muuhun tarkoitukseen, kuin mitä kuvia ottaessa on sovittu. Onneksi kuvaajat ovat aina olleet lähinnä mielissään, kun kuvat pääsevät käyttöön.
Mukavaa viikonloppua!
– Venla
LikeLike
Ennen kuin ryhdyt malliksi, tarkista kuvaajan työnäytteet sekä niiden aitous. Valitettavan usein kamera toimii välineenä päästä tirkistelemään naisia.
Usein naisille tarjotaan ilmaiseksi erilaisia kirjainyhdistelmä kuvauksia TFP, TFCD jne. joiden ”tarkoitus” on testata tai kokeilla jotain uutta tekniikkaa tai välinettä.
TFCD -Kuvauksen ”kerrotaan” myös olevan alan yleinen tapa. Näin ei ole. Erilaiset kirjainyhdistelmät on lähinnä varoitus huonosta kuvaajasta.
Oikea valokuvaaja ei tarjoile kuvauksia ilmaiseksi eikä testaile laitteita tai tekniikoita toistuvasti veloituksetta. Vahvasti alalle orientoitunut valokuvaaja on saanut vaadittavan koulutuksen ja häneltä löytyy y-numero. Työnäytteet on hyvä katsoa huolella läpi ennen kuin suostuu mihinkään kuvauksiin, ilmaista lounasta ei ole.
LikeLike