Kirjoittanut: Venla Mantere

Kun yhteistyö on sujuvaa, se voi saada jatkoa. Tämä kuva on meidän kolmansista yhteisistä kuvauksista. Neljännet ovat jo suunnitteilla.
Kuva: Mikko Saxlund Malli: Venla Mantere

Valokuvauksen parissa pyörii kummallakin puolen kameraa sekä ammattilaisia että eritasoisia harrastajia. Tästä johtuen myös odotukset kanssaharrastajan taidoista ja panostuksesta kuvauksiin vaihtelevat jonkin verran. Toiset odottavat ammattimaista panostusta ja työskentelytapaa, toiset taas nauttivat enemmän rennon huolettomasta räpsyttelystä. Ennen yhteistä kuvaushetkeä kannattaakin vaihtaa muutama ajatus aiheeseen liittyen.

Avaan seuraavaksi hieman omia ajatuksiani. Kymmeniä kuvauksia käyneenä voin varmaksi sanoa, etten ole näiden ajatusteni kanssa aivan yksin. Jonkin verran olen myös konsultoinut aiheesta ihania “mallisiskojani”.

Naisten Kuvausryhmän Gothic Style- kuvaustapahtumassa malli Katariina Juurikkala ja kuvaaja Eveliina Patjas kuvaussessiossa.

Aloitan kertomalla, mitä tuo TFCD-yhteistyö tarkoittaa, ettei kukaan putoa kärryistä jo alkujaan.

TFCD-yhteistyö tarkoittaa, että kumpikaan osapuoli, malli tai kuvaaja, ei saa kuvauksista rahaa, vaan ideana on vaihtaa aikaa kuviin. Tästä tulee tuo kirjainyhdistelmä, TFCD = Time For CD. Nykyaikaisempi nimitys yhteistyölle on TFP = Time For Photos, nykyäänhään kuvia ei yleensä enää toimiteta CD:llä. Silti usein puhutaan edelleenkin nimenomaan TFCD-yhteistöistä. Tällaisen yhteistyön tuloksena syntyneet kuvat ovat molempien osapuolten käytössä ei-kaupallisia tarkoituksia varten. Usein ne päätyvät kummallekin portfolioon. Joskus kuvauksissa voi olla mukana myös samalla periaatteella toimiva kampaaja, meikkaaja tai stailisti.

Koska kuvauksissa raha ei vaihda omistajaa, on tärkeää, että kuvauskokemus on kummallekin mieluisa ja lopputuloksena on kuvia, jotka hyödyttävät molempia. Alkuperäinen idea voi olla kumman tahansa tai ideaa voidaan lähteä kehittelemään yhdessä. Samojen kuvausten aikana voidaan myös toteuttaa useampi idea, esimerkiksi ”yksi sinun – yksi minun” -periaatteella, jos pari haluaa kuvata yhdessä, mutta ideat eivät aivan kohtaa. Tärkeintä on, että molemmat poistuvat tyytyväisinä.

Usein yhteistyöt sujuvat todella hienosti, ja lopputuloksena syntyy loistavia kuvia. Välillä kuitenkin käy ikävästi niin, että työskentelytavat eivät oikein kohtaa ja jompi kumpi, tai molemmat, ovat pettyneitä sekä kuvaustilanteeseen että loppputulokseen. En voi kylliksi korostaa, miten tärkeässä roolissa kommunikaatio on tässäkin harrastuksessa. Aivan alusta ei kuitenkaan tarvitse lähteä. Näissäkin piireissä on olemassa tiettyjä yleistyneitä toimintatapoja, joita voi pitää keskustelun pohjana.

Sujuvan yhteistyön merkistys korostuu tällaisissa kuvauksissa, joissa kuva on napattava juuri oikealla hetkellä
Kuva: Janne Aro Malli: Venla Mantere

Kun yhteistyön pohjana on TFCD, kuvauksia suunnitellessa kumpikin saa osallistua ideointiin jossain määrin. Molempien pitää innostua ideasta eikä kummankaan tarvitse vain olla toisen käskytettävänä. Toisaalta, useinhan on molemmista jopa toivottavaa, että kumpikin osallistuu tähän, eikä toinen vain piipahda ”valmiiseen pöytään”.

Vaikka palkkaa ei makseta kummallekaan, usein kuvausten toteuttamiseen kuluu jonkin verran rahaa. Kuvauspaikka voi olla maksullinen tai kuvauksiin saatetaan tarvita uusia vaatteita, meikkejä tai rekvisiitta. Lähtökohtana TFCD-yhteistöissä on, että kumpikin hoitaa oman osa-alueensa kulut. Kuvaaja hoitaa kuvauskaluston ja kuvauspaikan. Malli hoitaa itsensä paikalle kuvauskunnossa eli vaatetettuna ja laitettuna. Kuluista voidaan toki sopia myös toisin, mutta siinä kohtaa asiasta tulisi keskustella hyvissä ajoin, mieluusti jo yhteistyökumppania hakiessa. Lähtökohtana on hyvä pitää, että se, jonka idea vaatii kalliita hankitoja, vastaa myös niiden kuluista.

Kun kuvia lisätään omaan portfolioon tai somekanaviin, on yhteistyökumppaneiden nimet kohteliasta mainita. Lisäksi on hyvä pyytää erikseen lupa, jos kuvaa aikoo käyttää jossain muussa tarkoituksessa, kuin mitä alustavasti oli sovittu.

Naisten kuvausryhmän Plus Size Bikini- tapahtumassa malli Marianna Osara ja kuvaaja Joanna Lundahl täydessä työn touhussa.
Kuva: Katja Ravi

Näiden yllämainittujen asioiden lisäksi meillä malleilla on tietysti myös muita toiveita kuvaajille, jotta kuvaustilanne olisi mahdollisimman mieluinen. Jonkin verran näihinkin odotuksiin vaikuttaa se, tehdäänkö TFCD-yhteistyötä, olemmeko palkallisella keikalla vai olemmeko itse palkanneet kuvaajan.

Näin mallien puolesta kirjoitan, että TFCD-kuvaajalta odotamme seuraava:

  • Mikäli sinulla on jokin tarkka visio, kerro siitä selkeästi
    Varsinkin mallien ulkonäköön liittyvien vaatimusten esittämisestä saa valitettavasti välillä lokaa niskaan. Valtaosa malleista kuitenkin vaikuttaisi arvostavan sitä, että kuvaaja kuvailee visionsa selkeästi, myös mallin ulkomuodon suhteen. Aina mallin ulkonäöllä ei ole juurikaan merkitystä, ja sekin on tietysti ok. Jos kuitenkin päässäsi on selkeä visio siitä, minkä näköinen, pituinen ja mallinen malli kuvaan kuuluu, älä teetä muilla malleilla turhaa työtä laittamalla heidätkin hakemaan mukaan.
  • Jos sinulla on erityistoiveita mallille laittautumisen tai pukeutumisen suhteen, kerro niistä suoraan ja hyvissä ajoin
    Jos kuvaajan visioon kuuluu jokin hyvin tietty asu, asuste, kampaus tai meikki, joka mallin olisi hankittava, on tästä hyvä mainita jo mallia hakiessa. Kaikilta malleilta ei löydy maskeeraustaitoja, eivätkä kaikki ole valmiita sijoittamaan kuvauksiin paljoa rahaa.
  • Mikäli visiosi on tarkka, osaathan ohjata mallia kohti sitä
    Esimerkkikuvia on hyvä vaihdella puolin ja toisin ennen kuvauksia, jotta kummallakin on selkeä ajatus siitä, mitä lähdetään hakemaan. Tällöin kumpikin osaa myös valmistautua etukäteen. Huomioithan kuitenkin, että sinä olet kuvausten aikana se, joka näkee lopputuloksen. Osaathan siis ohjata mallia konkreettisesti ja tarkasti. Mallinohjauksessa on hyvä keskittyä selkeisiin neuvoihin asennon tai ilmeen parantamiseksi, vältä epämääräisiä neuvoja. Fiilistä latistaa myös se, jos osaat vain kertoa olevasi tyytymätön, muttet kuitenkaan antaa mitään neuvoja suorituksen parantamiseksi.
  • Jos olet kuvaajana aivan aloittelija tai aiot kokeilla tulevissa yhteisissä kuvauksissa jotain sinulle täysin uutta tekniikkaa, kerro siitä rehellisesti
    Tämäkään ei välttämättä ole este TFCD-mallin löytämiselle. Yleensä kuitenkin mallille on tärkeää saada työstään palkaksi onnistuneita kuvia, joten on on kohtuulista saada tietää olevansa nyt harjoituskappale. Mielestäni tuollaisessa harjoittelutilanteessa olisi mahdollisuuksien mukaan hyvä ottaa pohjille muutama kuva, joissa kuvaaja tietää onnistuvansa. Näin sessiosta jää kuitenkin kummallekin jotain käteen, vaikka uuden testailut menisivätkin pieleen.
  • Ole turvallinen yhteistyökumppani
    Tämä pitää sisällään monta asiaa. Ensinnäkin, toimi kuvaajana aina mallia kunnioittaen. Tämän pitäisi heijastua sekä puheestasi että toimintatavoistasi. Mallit eivät tarvitse paapomista, mutta älä kuitenkaan kommentoi loukkaavasti kenenkään työskentelyä tai ulkomuotoa. Pidä kuvat turvassa, äläkä jaa niitä ilman mallin suostumusta. Vaikka tekijänoikeudet kuvista kuuluvat kuvaajalle, pitäisi TFCD-mallilla olla myös sananvaltaa siihen, millaisia kuvia hänestä julkaistaan.

    Toiseksi, tunne omat rajasi. Jos alastomuus jännittää sinua, ethän pyydä mallia nude- kuvauksiin. Hoida ensin itsesi sinuiksi asian suhteen. Jos taas tiedät, että sinut ymmärretään usein väärin tai luet itse usein väärin toisen lähettämiä signaaleja, saattaa olla viisasta ottaa joku mukaan kuvauksiin tukemaan sosiaalisen kanssakäymisen kanssa. Mallin on pystyttävä olemaan kuvauksissa rennosti ja keskittymään poseeraamiseen. Läähättävä, hihittelevä tai härskejä ehdotteleva kuvaaja ei sovi.

    Muistathan vielä näiden lisäksi pitää huolta mallin hyvinvoinnista ja fyysisestä turvallisuudesta kuvausten aikana. Erityisesti ulkona kuvatessa on mietittävä, kuinka paljon voi toista vaatia sietämään kylmää tai kuumaa. Kuvauspaikan turvallisuus on muutenkin hyvä varmistaa. Mallia ei missään nimessä saa viedä seisomaan liikenteen keskelle tai toiminnassa oleville junaraiteille, vaikka siitä saisi kuinka hyvän kuvan.
Joskus kannattaa vain luottaa mallin omaan arvioon siitä, että hän säilyy ehjänä kuvauspaikan haasteellisuudesta huolimatta.
Kuva: Teemu Kivekäs Malli: Venla Mantere

Tämän saman listan voi oikeastaan kääntää myös toisin päin kertomaan, mitä koen, että mallin olisi hyvä noudattaa. Myös mallin on hyvä kertoa ideoistaan selkeästi ja mainita etukäteen erityistoiveistaan esimerkiksi kuvauspaikan, kuvauskaluston tai kuvien jälkikäsittelyn suhteen. Myös malli voi olla aloittelija tai toteuttaa uusia kokeiluja TFCD-kuvauksissa, kunhan kertoo tästä kuvaajalle rehellisesti. Ilman muuta myös mallin tulee olla turvallinen yhteistyökumppani. Mallikaan ei saa puhua asiattomia tai loukata, ja malliltakin voidaan mielestäni odottaa, että on kuvauksissa sinut itsensä ja kuvaustilanteen kanssa.

Malleja saatetaan pitää diivoina, mutta emme me sentään mahdottomia vaadi. Sujuva yhteistyö on se tärkein juttu.

Naisten Kuvausryhmän Studiokuvauksissa Lahdessa, kuvaaja Päivi Leinonen keskittyy kuvaamaan.

Jätä kommentti ja kerro ajatuksesi tekstiin liittyen. Jäikö jotain pois? Oletko jostain eri mieltä? Myös kuvaajien kommentit ovat erittäin tervetulleita.

Mahtavaa viikonloppua!

– Venla